ورزش چگونه بر بدن تاثیر میگذارد؟

میدانید که ورزش کردن مزایایی دارد از جمله:

 1- کالری سوزاندن: بدنتان غذاهای سرشار از انرژی مانند کربوهیدرات ها ،چربی ها ، مواد مغذی و معدنی را  که مصرف میکنید تجزیه میکندو آنها را تبدیل به مولکول های ATP (آدنوزین تری فسفات ) می کند. سپس مولکول های ATP را تبدیل به ADP (آدنوزین دی فسفات ) می کند که نام دیگر آن چرخه ی  سلول های عرضی اکتین و میوزین است که کار انقباض و تحرک را انجام میدهد . این مولکول ها انرژی دارند و به عضلات اجازه انقباض و تحرک می دهند. وقتی می گوییم در حال کالری سوزی هستیم دقیقا منظور همین اتفاق است.

۲- بالا رفتن گرمای بدن (دمای بدن): همینطور که ورزش میکنید  بدنتان شروع به سوزاندن کالری می کند و حرارت  و دمای بدن بالا می رود و عرق می کنید. و باعث عرق کردن فرد میشود چون عرق گرما را کاهش می دهد بنابراین می توانید بدون اینکه گرمازده شوید به کار کردن و ورزش ادامه دهید.

۳- بالا رفتن ضربان قلب:ورزش کردن ضربان قلبتان را بالا می برد تا خون و اکسیژن با سرعت بیشتری به عضلات برسد. اگر معمولا ورزش های استقامتی انجام می دهید ممکن است ضربان قلبتان در حالت استراحت پایین تر بیاید چون قلبتان می تواند به صورت موثر تری خون را به ارگان ها و عضلات تان برساند ولی زمانی که ورزش های سنگین و سرعتی یا قدرتی انجام میدهید ضربان قلب به شدت بالا میرود و در این زمان باید بعد از آن  نفس  نفس عمیق و تمرینات کششی انحام دهید .

۴- مشکلات گوارشی:ممکن است گوارشتان دچار مشکل شود آیا تا به حال شده بعد از شروع به دویدن احساس کنید که دلدرد گرفتید و باید به دستشویی بروید؟ خون درست از هسته بدن و اعضای گوارشی عبور می کند تا به عضلات بزرگ و کوچک بدن که در حال فعالیت است برسد و می تواند منجر به اسهال شود. نکته اینجاست که حتما باید یک ساعت قبل از ورزش غذا نخورده باشید وگرنه انجام فعالیت برایتان سخت میشود .

۵- ترشح هورمون شاد در بدن: هورمون های شادی بخش ترشح می شوند هنگام شروع یک ورزش دشوار هورمون های آدرنالین و کورتیزولتان به شدت افزایش می یابند. بدنتان در حالت گریز قرار می گیرد ( یعنی حالتی که سعی دارید از یک تهدید فرار کنید ). سپس اندورفین ترشح می شود تا درد عضلانی را قطع کند و خلق و خو را بهبود دهد. دیگر ترکیبات نیز وجود دارند که نامشان آندوكانابینوئید ها است و محققان بر این باورند که آنها نیز در افزایش احساس خوب در فرد دخیل هستند. و باعث ارامش روح و روان افراد میشود به همین دلیل توصیه میشود در کاره های روزانه ی خود حتما  ورزش کردن را در برنامه خود قرار دهید.

۶- تقویت قدرت ذهنی: قدرت ذهنتان تقویت می شود فعالیت های هوازی قابلیت فکر کردن و حافظه مان را افزایش می دهند و شاید دلیلش این باشد که در طول ورزش جریان خون در بدن افزایش پیدا می کند. فعال بودن حتی می تواند رشد مغزی را نیز افزایش دهد و قدرت فک کردن بیشتری را به افراد میدهد.

۷- به عضلات فشار می آید ( فشارِ خوب ) هر بار که یک عضله به چالش کشیده می شود، خراش های کوچکی برمی دارد اما این آسیب ها خطر ندارند می توانند در طولانی مدت باعث رشد عضلانی فرد میشود



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 1 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb