چرا باید از لیزر استفاده کنیم؟

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است که در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزايش زیادی داشته است. که باعث خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی همچنین جوش ها و موهای زیر پوستی می شود. اما لیزر موهای زائد مانند هر تكنولوژى جديدی كه ممكن است مورد سوء استفاده قرارگيرد بسيارى ازكساني كه بدون مطالعه قبلى و صرفاً براساس تبليغات يا قيمت ارزانتر، اقدام به انجام لیزر موهای زائد كردند را مأيوس كرده است. در اين مقاله سعى داریم تا با ارائه اطلاعات مهم دراين زمينه و معرفى روش صحيح انتخاب مركز مناسب براى انجام ليزر موى زائد مانع تكرار تجربه تلخ از دست دادن پول و وقت و از همه مهمتر سلامتی خود را به خطر بیندازیم.

لیزر روی فولیکول‌ها اثر می‌گذارد. لیزر حذف موهای زائد به شکی طراحی شده که باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول‌ها شود. فولیکول‌ها ارگان کوچکی درون پوست هستند که موهای بدن را می‌سازند. با آسیب دیدن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می‌شود.

لیزر آسیبی انتخابی وارد می‌کند. نکته‌ی قابل توجه این است که گرمای لیزر باعث آسیب دیدن و از کار افتادن فولیکول‌ها می‌شود، اما این آسیب کاملاً انتخابی است. یعنی به طور همزمان آسیبی به پوست و بافت‌های مجاور فولیکول وارد نمی‌شود. 

استفاده از لیزر تنها راه حذف دائمی موهای زائد است. این روشِ ایمن و موثر، نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا به یکی از پرطرفدارترین خدمات ارائه شده در کلینیک‌های پوست و مو تبدیل شده است. در مورد میزان اثرگذاری و عوارض لیزر موهای زائد ابهامات بسیاری وجود دارد که در مقالات دیگر سایت در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم. به طور کلی اگر لیزر درمانی توسط اپراتور مجرب، تحت نظر پزشک و در کلینیک‌های معتبر انجام شود، اثربخشی فوق‌العاده‌ای داشته و روشی کاملاً ایمن خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم راجع به توصیه‌های بعد از لیزر موهای زائد صحبت کنیم. مراقبت‌ها و احتیاط‌هایی که باید رعایت کنید و همچنین راه درمان برخی از عوارض احتمالی لیزر که ممکن است دچارشان شوید.

 

کاربردهای لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد را می‌توان در هر نقطه‌ای از بدن استفاده کرد. البته مراجعات برای لیزر برخی از قسمت‌های بدن بیشتر است. مثلاً در خانم‌ها لیزر ناحیه‌ی بیکینی و تناسلی و لیزر موهای صورت شایع‌تر است. در آقایان لیزر موهای زیر بغل، لیزر خط ریش، موهای کمر و پشت گردن بیشتر انجام می‌شود. با این حال روش لیزر به قدری انعطاف پذیر، سریع و موثر است که می‌توان در یک جلسه کل بدن را در مدت کمتر از یک ساعت لیزر کرد پوست آسیب می‌بیند. این موضوعات را در بخش عوارض لیزر موهای زائد بررسی کرده‌ایم.

لیزر موهای زائد بیکینی و ناحیه‌ی تناسلی (واژن)
حذف موهای زائد ناحیه‌ی بیکینی دردسرهای زیادی دارد. اگر این ناحیه را با تیغ اصلاح کنید، باید هر ۳-۴ روز یکبار این کار را انجام دهید، برای زخم نکردن این ناحیه‌ی حساس دقت بسیاری به خرج دهید، با جوش زدن‌های بعدش کنار بیایید و در نهایت خارش موهای تازه جوانه زده را تحمل کنید.

 

در مقایسه با الکترولیز ناحیه‌ی بیکینی
لیزر بدون وارد کردن یک سوزن به پوست انجام می‌شود. لیزر به سطح پوست تابیده می‌شود و بدون هیچ گونه زخم یا سوراخی به عمق پوست نفوذ می‌کند. الکترولیز می‌تواند همه‌ی موهای ناحیه‌ را به صورت دائمی حذف کند ولی لیزر در هر دوره‌ی درمانی، ۷۰ تا ۹۰ درصد موها را به صورت دائمی حذف نمی‌کند. لیزر سریع‌تر است و می‌تواند کل ناحیه‌ی بیکینی را در ۶-۷ جلسه درمان کند ولی الکترولیز گاهی تا ۲ سال هم طول می‌کشد. هر جلسه‌ی لیزر موهای زائد بیکینی در حد چند دقیقه طول می‌کشد ولی الکترولیز بسیار طولانی‌تر است.

 

عوارض لیزر بیکینی
خبر خوب این است که اگر ناحیه‌ی لیزر شده در معرض آفتاب قرار نگیرد، تقریباً عوارض لیزر بیکینی به صفر می رسد. پس تا زمانی که بعد از لیزر به سولاریوم نروید و آفتاب نگیرید، احتمال خیلی زیاد دچار عارض نخواهید شد. همچنین باید بدانید که لیزر تقریباً هیچ عارضه‌ی بلند مدتی ندارد.

در مورد شایعه نازایی
بله ما هم در جریان شایعه‌ی نازایی در اثر لیزر موهای زائد ناحیه‌ی بیکینی هستیم. ولی باید بدانید که نور لیزر فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلاً نزدیک به تخمدان‌ها نمی‌شود که بخواهد آسیبی وارد کند. پس اصلاً از این نظر نگران نباشید.

 

لیزر موهای زائد صورت
ناحیه‌ی صورت یکی از مناطق حساس بدن است که می‌توانیم موهای زائدش را با لیزر به شکلی ایمن حذف کنیم. البته موهای زیر ابرو را نمی‌توان لیزر کرد زیرا خطر آسیب دیدن چشم وجود دارد ولی موهای بین دو ابرو را می‌توانیم با لیزر به شکل موثری حذف کنیم.

 

برای خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند
موهای زائد صورت برای خانم‌هایی که از تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) رنج می‌برند یک مشکلی اساسی است. موهای زائد صورت در این بیماری ضخیم و زیاد می‌شوند. بازهم وکس، موچین و بند انداختن راهکارهای مناسبی نیستند چون باعث ضخیم شدن و زیاد شدن موهای زائد می‌شوند. هرچند که لیزر موهای زائد برای خانم‌های دچار تنبلی تخمدان به اندازه‌ی سایر خانم‌ها موثر نیست، ولی می‌تواند کمک چشمگیری به کاهش موهای صورت بکند.

تعداد جلسات
لیزر موهای زائد صورت بسیار سریع انجام می‌شود و شاید ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد ولی موهای صورت (مثل موهای دست) بسیار سرسخت هستند و به تعداد جلسات بیشتری نیاز دارند. معمولاً برای حذف موثر موهای صورت به ۶ تا ۱۲ جلسه لیزر با فواصل ۲ تا ۴ هفته‌ای نیاز هست.

 

لیزر زیر بغل
حذف موهای زائد زیر بغل یکی از پرطرفدارترین استفاده‌های لیزر است. لیزر این ناحیه خیلی سریع و بی‌دردسر انجام می‌شود و کاملاً موثر خواهد بود. برای حذف موثر موهای زائد زیر بغل تقریباً به ۵ جلسه با فواصل حدود ۵ هفته نیاز خواهید داشت. بعد از ۵ جلسه انتظار داریم که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موهای زائد این ناحیه برای همیشه حذف شوند.

 

لیزر موهای زائد چه کمکی به آقایان می‌کند؟
لیزر لزوماً باعث صاف شدن پوست نمی‌شود. برخی از مراجعین ما فقط می‌خواهند که تراکم موهای بدن‌شان را کاهش دهند. مثلاً سینه‌ی بسیار پرمویی دارند ولی نمی‌خواهند که کاملاً بدون مو شوند. برخی از آقایان هم علاقه دارند موهای مناطقی از بدنشان را به کلی حذف کنند؛ مثل موهای پشت در ناحیه‌ی شانه‌ها و کتف. هدف شما کاهش تراکم باشد یا حذف کامل موهای زائد فرق نمی‌کند؛ هردو با لیزر موهای زائد قابل انجام است.

لیزر موهای زائد برای آقایان ورزشکار ایده‌ آل است. لیزر می‌تواند زندگی فوتبالیست‌ها، دوچرخه سواران، شناگران و سایر ورزشکارانی که نیاز به اصلاح مداوم موهای بدن خود دارند را آسان‌تر کند. دیگر خبری از بریدن با تیغ، جوش زدن‌های بعد از اصلاح با ماشین و خارش‌های بعد از درآمدن مو نخواهد بود. یکبار برای همیشه از شر موهای مزاحم خلاص می‌شوید.

تنها راه درمان موهای زیر پوستی و فولیکولیت لیزر است. موهای زیر پوستی در بسیاری از آقایان بعد از اصلاح ریش، به ویژه در ناحیه‌ی زیر گردن، به شکل جوش‌هایی کوچک مشاهده می‌شود. این مشکل شایع که سودوفولیکولیت ریش نام دارد به طور کامل با لیزر برطرف می‌شود. فقط یک جلسه لیزر می‌تواند تمام موهای زیرپوستی را از بین ببرد. البته برای این که دوباره دچار این مشکل نشوید، باید دوره‌ی لیزر درمانی را تکمیل کنید.

 

جلوگیری از صدمات احتمالی
در حذف موهای زائد با استفاده از لیزر، به صورت انتخابی به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنیم تا از کار بیفتند. فولیکول‌ها ارگان‌های بسیار کوچکی در لایه‌ی میانی پوست هستند که وظیفه‌ی رشد مو را برعهده دارند. به همین علت اگر فولیکول را از کار بیندازیم، رشد موهای زائد متوقف می‌شود. لیزر بدون آسیب زدن به بافت‌های مجاور فولیکول، باعث گرم شدن بخش پیاز مو، آسیب دیدن آن و نهایتاً توقف رشد موها می‌شود

از گرم شدن پوست جلوگیری کنید
همانطور که اشاره کردیم، لیزر باعث گرم شدن بافت‌های فولیکولی و موساز پوست می‌شود. محل‌های تحت درمان بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی، گرم‌تر از حالت عادی خواهند بود. برای همین بعد از لیزر موهای زائد باید از هر فعالیت یا موقعیتی که باعث گرم‌تر شدن پوست می‌شود، دوری کنید. گرم شدن بیشتر پوست باعث آسیب‌ها و بروز عوارض جانبی می‌شود.

در طول جلسه‌ی درمان برای جلوگیری از این اتفاق از روش‌های خنک‌سازی خاصی استفاده می‌کنیم؛ ولی بعد از جلسه‌ی درمانی شما باید مراقب باشید که پوستتان گرم‌تر نشود. ورزش، فعالیت فیزیکی، جکوزی، سونا و مواردی از این دست باعث گرم شدن بافت پوستی می‌شوند. از این شرایط و موقعیت‌ها برای حداقل ۴۸ ساعت بعد از لیزر درمانی دوری کنید.

 

در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید
گفتیم که لیزر به طور انتخابی آسیب‌هایی جزئی به فولیکول و پیاز مو وارد می‌کند. این آسیب انتخابی به دلیل بیشتر بودن تراکم ملانین‌ها در پیاز مو است. ملانین رنگدانه‌ی طبیعی پوست و موی ما است؛ پس علاوه بر مو، در لایه‌های پوستی ما هم وجود دارد. تراکم ملانین در پیاز و ساقه‌ی مو بسیار بیشتر از پوست ما است

 

نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

بعد از لیزر موهای زائد سعی کنید محل‌های تحت درمان زیر لباس قرار بگیرند.
برای بخش‌هایی از بدن که پوشاندشان ممکن نیست، باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بالای ۳۰ و ضد آب بهترین انتخاب‌اند.
یادتان باشد که در سولاریوم از اشعه‌ی فرابنفش برای برنزه کردن استفاده می‌شود. پس سولاریوم هم نباید بکنید.
این توصیه هم برای پیش از جلسات درمانی مهم است و هم برای بعد از لیزر.
بیشترین اثر مخرب نور فرابنفش در ۴۸ ساعت بعد از لیزر مشاهده می‌شود. پس در این بازه بیشتر مراقب باشید.
تا ۴ هفته بعد از لیزر نمی‌توانید آفتاب بگیرید یا سولاریوم کنید.

 

برنزه نکنید
برنزه کردن در طول دوره‌ی لیزر هم خطرناک است و هم اثرات لیزر بر موهای زائد را خنثی می‌کند. پس یک بار دیگر هم تاکید می‌کنیم، بعد از لیزر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، آفتاب نگیرید و سولاریوم هم نروید.

لوسیون یا ژل بعد از لیزر
استفاده از لوسیون یا ژل مخصوص بعد از لیزر برای تمامی افراد توصیه می‌شود. معمولاً استفاده از ژل آلوئه ورا را توصیه می‌کنیم که بهتر است شب و روز به پوست بخش‌های تحت درمان بزنید. اگر هم نیاز داشتید، می‌توانید به دفعات بیشتری از این ژل استفاده کنید. ژل بعد از لیزر برای رفع قرمزی و تورم ناحیه‌ی درمان هم موثر است. یکی از عوارض لیزر، التهاب پوست است. مشابه زمانی که دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شوید. ژل آلوئه‌ورا برای درمان این عارضه بسیار موثر است.

آب فراوان بنوشید
بعد از لیزر و در طول دوره‌ی درمان، آب فراوان بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود. کم آبی باعث کاهش اثرات لیزر موهای زائد می‌شود. همچنین در جلسه‌ی لیزر رطوبت پوست باید در وضعیت خوبی باشد. پس نوشیدن آب و استفاده از لوسیون‌های بعد از لیزر فراموش نشود.

 

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟
نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را حرارت داده و می‌سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

اگر هنگام لیزر موهای زائد ، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوخته می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

 

چه کسانی می‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟
همه کس اعم از زنان و مردان می‌تواند در تمام قسمت‌های بدن خود از لیزر موهای زائد استفاده کند، هرچقدر رنگ موها تیره‌تر باشد لیزر بر آن تاثیر بیشتری خواهد داشت، البته خصوصیات و ویژگی های فردی شخص نیز در نظر گرفته می شود و قوانین جاری در مورد کاربرد لیزر نیز در کلیه‌ی موارد اجرا می‌شود.

معمولاً فرد برای استفاده از لیزرموهای زائد باید حداقل 12 سال داشته باشد.

 

 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز از رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb