چرا از آی پی ال استفاده می کنند؟

آی پی ال چیست؟
آی پی ال از عبارت Intense Pulse Light گرفته شده است. IPL در لغت به معنی سیستم‌های نوری شدید پالسی می باشد. باید دقت داشته باشیم که آی پی ال، لیزر نیست. در حقیقت کسانی که از عبارت «لیزر آی پی ال» استفاده می‌کنند، یک غلط مصطلح را تکرار کرده و با مفهوم آی پی ال آشنا نیستند. آی پل ال یک تکنولوژی است. برای شناخت بیشتر تفاوت های لیزر و ای پی ال می‌توانید به مقاله “بررسی شباهت‌ها و تفاوت دستگاه آی پی ال با لیزر” مراجعه کنید.

 

مکانیزم دستگاه آی پی ال
تکنولوژی به کار رفته در دستگاه آی پی ال intense pulse light یعنی سیستم های نور متراکم پالسی است. در اصل فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد.
این نور شدید بر لایه ی سطحی پوست (اپیدرم) بی اثر بوده و با وارد شدن به لایه های عمقی تر پوست(درم)، پوست را از درون بازسازی میکند طول موج های مختلف با تاثیر بر ساختمان های مختلف پوست موجب درمان ضایعات پوستی می شوند.

 

آی پی ال چگونه کار می‌کند؟
IPL جزء دستگاه‌های لیزر نمی باشد. بلکه یک سیستم درمانی است که با پالس‌های نوری کار می‌کند ولی عموماً به آن لیزر گفته می‌شود. IPL فلش لامپ‌های زنون هستند که نور چند طول موجی و ناپیوسته ایجاد می‌کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد. می‌توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را با استفاده از آی پی ال به‌دست آورد. دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک‌های صورت و هم‌چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه) است. همچنین IPL کم‌عارضه‌ترین دستگاه رفع موی زائد در همه نژادها می باشد. برای نژاد ایرانی هم که اندکی سبزه هستند، مناسب است. وقتی رفع موی زائد در مناطق وسیع انجام می‌شود، IPL مناسب‌ترین دستگاه است. این دستگاه با امکانات متفاوت و نام‌های گوناگون در کلینیک‌های لیزر موجود است.

آشنایی با انواع کاربردهای آی پی ال:
فناوری IPL در موارد بسیار زیادی قابلیت استفاده دارد. در حقیقت IPL یکی از برترین فناوری‌ها برای درمان‌های مختلف پوستی است. برخی از مهم‌ترین کاربردها و درمان‌های قابل انجام با آی پی ال به شرح زیر است:

جوانسازی پوست

درمان لکه های پوستی
رفع جای جوش و آکنه
درمان اسکار جراحی، سوختگی و زخم
درمان لکه های ناشی از آفتاب (ملاسما)
درمان آفتاب سوختگی
رفع چین وچروک های ناشی از افزایش سن
درمان لکه های ناشی از پیری
درمان پیسی و کک و مک
درمان منافذ بزرگ پوست
درمان پوست های چرب با منافذ باز

 

جوانسازی پوست با دستگاه آی پی ال
جوانسازی پوست با IPL موثرترین درمان در میان تمام گزینه هاست. این روش می تواند بیماری های پوستی زیادی را همزمان درمان کند. این روش درمانی روی قرمزی های پوست که ناشی از عروق خونی بوده و لکه های رنگی نظیر فرکل و آنهایی که ناشی از افزایش سن و نور خورشید هستند موثر می باشد. همچنین IPL گردن و دست ها را که اغلب آسیب ناشی از نور خورشید در آنها بیشتر دیده می شود، درمان می کند. از آنجا که از آی پی ال برای رفع کک و مک و لکه های حاصل از آفتاب سوختگی استفاده میشود، ظاهر شدن دوباره ی لکه ها بعد از گذشتن مدت زمانی در صورت رعایت نکردن و استفاده نکردن از ضد آفتاب وجود دارد، که با مراقبت از پوست بازگشت لکه ها کاهش پیدا میکند.
شما می توانید با استفاده از این روش نواحی وسیعی از پوست بدن خود را درمان کنید و در فاصله ی زمانی کوتاهی به فعالیت های روزانه خود باز گردید. لازم به ذکر است که نتایج جوانسازی پوست با دستگاه آی پی ال برای زمان زیادی باقی خواهد ماند.

 

میدانستید در افرادی که سولاریوم کرده اند لیزر صورت موجب لک های پوستی می‌شود؟

 

قبل از استفاده از آی پی ال چه کنیم؟
در صورتی که می‌خواهید از فناوری ای پی ال برای درمان استفاده کنید، حداقل چند روز پیش از درمان از هرگونه استفاده از مواد آرایشی بر روی ناحیه درمانی خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود پیش از درمان از برنزه کردن پوست و قرار گرفتن در معرض آفتاب‌ شدید خودداری کرده تا درمان، اثرات بهتر و سریع‌تری بر روی پوست شما داشته باشد.

 

تعداد جلسات استفاده از آی پی ال چقدر است؟
بسته به نوع مراجعه و جنس درمان ممکن است بین 8 تا 12 جلسه درمان نیاز باشد. طول مدت هر جلسه 30 دقیقه است. با گذشت چند جلسه اول و زیر نظر پزشک متخصص، می‌توان نتایج ابتدایی را مشاهده کرد.

 

نقاط ضعف دستگاه ای پی ال
ای پی ال در واقع لیزر نیست، بلکه نوعی شبهه لیزر است. دستگاه‌های لیزر دارای یک طول موج خاص هستند که باعث حرارت دادن به فولیکول مو شده و موجب از بین رفتن آن می‌گردند. مثلا لیزر دایود دارای طول موج 810 نانومتر است. ولی در تکنولوژی ای پی ال، از طیف وسیعی از امواج استفاده می‌شود که بخش زیادی از آن شاید برای رفع موهای زائد مورد نیاز نباشد.

دستگاه‌ ای پی ال، تابشی از نور را تولید می‌کند که از طیف گسترده‌ای تشکیل شده است. در حالی که لیزرها تنها یک طول موج را منتشر می‌کنند. در هر دو روش در صورت استفاده نادرست و غیر حرفه‌ای احتمال بروز سوختگی و تحریک پوست وجود دارد و در صورتی که هندپیس این دستگاه‌ها پس از تماس با بدن به خوبی تمیز و ضد عفونی نشود، شیوع و انتقال بیماری‌های پوستی نیز محتمل است.

 

عوارض ای پی ال چیست؟
ممکن است بدون هیج عارضه‌ای درمان انجام شود و به حالت اولیه خود بازگردید. در مواردی هم ممکن است چند روزی رنگ پوستتان تغییر کند، یا پوست قرمزی داشته باشید. عوارض جانبی کوتاه مدت، قرمز شدن پوست، کبودی و تورم است. واکنش‌هایی مانند ایجاد تاول بسیار نادر است ولی ممکن است اتفاق بیفتند. برای جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید، پس از ای پی ال، محافظت روزانه از پوست با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب خیلی ضروری است.

 

فواید رفع موهای زائد به روش IPL
• سرعت عمل و دقت بالا
• هزینه ی کمتر در مقایسه ی با روش های دیگر لیزر موهای زائد
• علاوه بر رفع موهای زائد می توان به طور همزمان ، درمان لک های پوستی ، ضایعات عروقی و جوانسازی پوست را انجام داد.
• از بین رفتن ۸۰ درصدی موهای زائد و کرک و نازک شدن موهای باقی مانده
• عدم نیاز به داروهای بی حس کننده
• امکان استفاده از آن برای تمام نواحی بدن
• امکان استفاده از آن برای انواع پوست

رفع موهای زائد با دستگاه آی پی ال مناسب چه افرادی می باشد؟

افراد که دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زائد به صورت کامل توسط این روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.
هر تار مو در سه مرحله رشد می کند اما فقط در فاز رشد فعال، تراکم ملانین در پیاز مو به اندازه ای است که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند. از آنجائیکه در هر مقطع زمانی تنها یک سوم موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل ۴ تا ۶ جلسه برای درمان موهای ناخواسته مورد نیاز است. افرادی که دارای پوست تیره یا موهای روشن هستند نیازمند جلسات بیشتری برای درمان هستند.

 

آیا در دوران بارداری و شیردهی انجام ای پی ال امکان پذیر است؟
درمان‌های زیبایی در هنگام بارداری یا دوران شیردهی، با مشورت پزشک ممکن است بلامانع باشد ولی معمولاً توصیه نمی‌شود.

 

 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز از رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb