دلایل چاقی را بشناسید

دلایل چاقی را بشناسید

اضافه وزن و دلایل اضافه وزن دغدغه افرادی است که برایشان اندام و تناسب آن به شدت مهم است، به خصوص بانوان که گاهی هزینه های سنگین و عمل های خطرناکی انجام میدهند تا به وزن دلخواه و ایده آلشان برسند.

وقتی بیش از اندازه مواد غذایی و …مصرف می کنید و غذا می‌خورید تعادل بدنتان بین انرژی دریافتی که وجود دارد و انرژی مصرفی تان به هم میریزد که این اتفاق و بهم خوردن تعادل نتیجه ای جز چاقی ندارد. مصرف بیش اندازه مواد غذایی و ..باعث افزایش بیماری های قلبی _عروقی، دیابت نوع دو و سرطان ها می شود که در چند سال اخیر اضافه وزن بیش از حد افزایش یافته است.

 امروزه معضل چاقی بیشتر از لاغری رواج دارد و مشکلات متعددی را برای افراد به همراه داشته است. یکی از علت‏‌های مرگ در عصر جدید بر اثر چاقی می ‏باشد. اگرچه اضافه وزن قابل پیشگیری است اما افراد در این راه سهل‌انگاری می‌کنند. چاقي موجب غفلت از کمبود ويتامين‌ها و ريزمغذي‌ها مي‌شود و مشکلات جسمی و روانی بسیاری به دنبال دارد.

در ادامه برخی از دلایل چاقی را برای شما می گوییم:

پزشکان امروزه بر این باورند که چاقی به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم، تغذیه و عدم تحرک مناسب اللخصوص در زندگی های امروز آپارتمانی، علت های دیگری نیز دارد که عبارتند از:

 

  • کم خوابی 

کم خوابی یکی از علت های چاقی است که اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که تا دیر وقت بیدار می مانید، احتمال بیشتری وجود دارد که آخر شب هوس ریزه خواری کنید و در نتیجه هوس های شبانه شما میزان کالری دریافتی تان بالا می رود و از طرفی دیگر کم خوابی و بیدار ماندن های طولانی و پی در پی شما باعث افزایش احساس گرسنگی و اشتها می شود و در نتیجه تغییرات هورمون های شما به علل بالا باعث می شود دیر تر احساس سیری کنید.

 

  • کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید اگر تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئیدی تولید نکند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما خواهید کرد و اضافه وزن پیدا می‌کنید. اگر هورمون تیرویید کافی نباشد، سوخت و ساز در بدن کند می‌شود و احتمال بالا رفتن وزن افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر کارکرد تیروئید به مقدار ناچیزی کم شود ممکن است وزنتان بالا برود. معمولا درمان کم کاری تیروئید بازگشت وزن به حالت عادی خواهد شد.

 

  • مصرف داروهای کورتونی

(داروهای کورتونی) مانند پردنیزولون به اثرشان در افزایش وزن مشهور هستند. تجمع مایع در بدن و افزایش اشتها دلایل اصلی افزایش وزن با مصرف این دارو هاست اما این عارضه جانبی آن‌ها به دوز دارو و مدت زمان مصرف بستگی دارد. در برخی مصرف کنندگان داروهای استروئیدی به طور گذرا چربی‌های بدن جابجا و در مناطقی مانند صورت، پشت گردن و شکم جمع می شود.

 

  • استرس

در زمان استرس میزان ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن افزایش می‌یابد و اشتها را زیاد می‌کند. علاوه بر این ممکن است برای تسکین خودتان هنگام استرس به خوردن غذاهای پرکالری روی بیاورید. ترکیب این دو جز عوامل چاقی است.

 

  • فعالیت بدنی

یکی از مشهور ترین عوامل افزایش وزن کمبود فعالیت بدنی در کارمندان است. کارمندان مجبورند که ساعات زیادی را پشت میز به صورت نشسته کار کنند. در آمارهای گرفته شده نشستن روی صندلی به مدت طولانی به عنوان اولین دلیل برای اضافه شدن وزن است. البته علاوه بر نشستن طولانی مدت، رفت و آمد‌های طولانی مدت در افزایش وزن تاثیر دارد. بیشتر کارمندان با ماشین‌های شخصی خود رفت و آمد می‌کنند. آن دسته کارمندان که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند میزان BMI کمتری نسبت به کسانی که با ماشین شخصی رفت آمد می‌کنند، دارند.

 

  • علل دیگر افزایش وزن اما عبارتند از:
  1. تخمدان پلی کیستیک
  2. مصرف بعضی از داروهای اعصاب
  3. کمبود فیبر در برنامه غذایی
  4. مصرف میان وعده ناسالم هنگام گرسنگی

 

 

 

 

 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 1 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb