رژیم کتوژنیک را بشناسید

رژیم کتوژنیک را بشناسید

 

رژیم کتوژنیک که به اختصار به آن رژیم کتو نیز می گویند؛ یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این نوع رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت شما کمک کند. رژیم های کتوژنیک حتی برای درمان بیماری هایی مثل دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز مفید هستند. 

 

رژیم کتوژیک چیست؟

کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. این کاهش کربوهیدرات، بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد؛ بدن شما در سوزاندن چربی برای دریافت انرژی بسیار کارآمد است.

رژیم های کتوژنیک می توانند باعث کاهش قابل توجه قندخون و سطح انسولین شوند. این امر همراه با افزایش کتون ها، فوایدی برای سلامتی و کاهش وزن دارد. این رژیم متابولیسم بدن را از کربوهیدرات ها دور می کند و به سمت چربی و کتون می برد.

 

انواع مختلف رژیم های کتوژنیک

چندین نسخه از رژیم کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات، پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. به طور معمول حاوی 70٪ چربی، 20٪ پروتئین و تنها 10٪ کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (CKD): این رژیم شامل دوره‌هایی از مصرف مجدد کربوهیدرات بیشتر است، مانند 5 روز کتوژنیک و به دنبال آن 2 روز پر کربوهیدرات.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما امکان می دهد کربوهیدرات ها را در حین تمرین اضافه کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما حاوی پروتئین بیشتری است. این نسبت اغلب 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است.

با این حال، تنها رژیم های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. رژیم های کتوژنیک چرخه ای یا هدفمند روش های پیشرفته تری هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می شود.

 

کتوز یا کتو چیست؟

کتوز یک حالت متابولیک است که در آن بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای سوخت استفاده می کند. زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف کربوهیدرات‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید و عرضه گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها است، محدود می‌کنید.

پیروی از رژیم کتوژنیک موثرترین راه برای ورود به دوران کتوز است. به طور کلی باید مصرف کربوهیدرات را به حدود 20 تا 50 گرم در روز کاهش دهید و به جای آن چربی ها مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و روغن های سالم است. همچنین مهم است که مصرف پروتئین خود را تعدیل کنید. این به این دلیل است که پروتئین در صورت مصرف زیاد می تواند به گلوکز تبدیل شود، که ممکن است انتقال شما به کتوزیس را کند کند.

آزمایش‌های خون، ادرار و تنفس در دسترس هستند که می‌تواند با اندازه‌گیری میزان کتون‌های تولید شده توسط بدن، تعیین کند که آیا وارد کتوز شده‌اید یا خیر. برخی علائم دیگر نیز ممکن است نشان دهند که وارد کتوز شده اید، از جمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش اشتها.

 

رژیم های کتوژنیک و کاهش وزن

رژیم کتوژنیک روشی موثر برای کاهش وزن است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است به اندازه رژیم کم چربی برای کاهش وزن موثر باشد. علاوه بر این، این رژیم غذایی به قدری سیر کننده است که می توانید بدون شمارش کالری یا ردیابی میزان مصرف غذا وزن کم کنید.

یک بررسی نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای کاهش وزن طولانی مدت کمی موثرتر از رژیم کم چربی است. افرادی که از رژیم کتو پیروی کردند به طور متوسط ​​2 پوند (0.9 کیلوگرم) بیشتر از گروهی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی کردند، وزن کم کردند.

علاوه بر این، به کاهش فشار خون دیاستولیک و سطوح تری گلیسیرید نیز منجر شد (منبع مورد اعتماد 13).

 

مطالعه دیگری روی 34 فرد مسن نشان داد که کسانی که به مدت 8 هفته از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند، تقریباً پنج برابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کردند، کل چربی بدن خود را از دست دادند.

در این مقاله تلاش شد تا شما را به طور کلی با رژیم کتوژنیک و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. شما می توانید از این رژیم یا انواع رژیم لاغری دیگر برای کاهش وزن استفاده کنید و به وزن دلخواهتان برسید. مشاورین تغذیه اکسیر شهرک غرب در این راه همراه شما هستند.



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز از رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb