درمان اچ پی وی

درمان اچ پی وی

ویروس اچ پی وی بیش از ۱۷۰ نوع دارد. انواعی که بر روی بخش مخاطی اثر می کنند، باعث بروز زگیل تناسلی می شوند و با انواع دیگر که منجر به بروز زگیل در نواحی دیگر بدن می شوند ، متفاوت هستند HPV یا پاپیلومای گروهی از ویروس ها هستند که باعث  بروز بیماری مقاربتی در زنان می شوند. این ویروس در آمریکا بسیار رواج دار و سالانه ۱۴ میلیون نفر مبتلا به آن می‌شوند. 

 

اچ پی وی وسرطان

 HPV می تواند باعث یجاد سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها از جمله سرطان در فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد شود. همچنین این ویروس می تواند باعث ایجاد سرطان دهان و حلق شود. 

انواع HPV که می توانند باعث بروز علائم زگیل تناسلی شوند با انواع HPV که منجربه سرطان می شوند مختلف است. درواقع راهی وجود ندارد که دقیقا بدانیم افرادی که HPV دارند به سرطان یا دیگر مشکلات سلامتی مبتلا می شوند یا نه. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی ممکن است کمتر بتوانند با HPV مبارزه کنند در کل ممکن است بیشتر به مشکلات سلامتی ناشی از HPV رو به رو شوند.

 

راه های انتقال زگیل تناسلی

متداول ترین راه انتقال این بیماری، از طریق رابطه جنسی می باشد. در واقع زگیل تناسلی یکی از بیماری های منتقله جنسی می باشد، ولی دلیلی بر این نیست که الزاما از طریق رابطه جنسی منتقل شود. در برخی موارد، از طریق استفاده از لوازمی مانند لیف یا تیغ مشترک یا رفتن به مکان هایی مانند سونا در شرایطی که ویروس در آن پخش شده باشد ، می تواند منتقل شود. همچنین تماس پوستی فرد سالم با فردی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی است ، نیز می تواند سبب انتقال زگیل تناسلی باشد.

 

تعدادی از انواع ویروس hpv

دو نوع HPV (نوع 6 و 11) می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند اما خطرناک نیستند و منجر به سرطان یا سایر مشکلات جدی نمی شوند.

دست کم 12 نوع HPV گاهی اوقات ممکن است به سرطان منجر شوند، اما دو مورد خاص (انواع 16 و 18) می توانند منجر به موارد سرطانی اصلی شوند و HPV  با خطر بالا هستند. سرطان گردن رحم بیشتر به HPV مربوط است، ولی HPV همینطور می تواند باعث ایجاد سرطان در واژن، آلت تناسلی ، دهان و گلو نیز شود.

 

آیا می توان از زگیل های HPV رهایی یافت؟

بله، رهایی از علائم HPV امکان پذیر است. زگیل های تناسلی هنگامی به وجود می آیند که انواع کم خطر ویروس HPV، سبب ایجاد تغییراتی غیر طبیعی در سلول های پوست شده و زائده هایی گوشتی و بدون درد به وجود می آیند. در حالی که هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد، روش هایی همچون موارد زیر برای رفع علائم آن به کار گرفته می شوند:

  1. دارو های موضعی
  2. کرایو تراپی (سرما درمانی)
  3. اسید
  4. جراحی
  5. الکتروکاتری
  6. درمان لیزری

 

 اچ پی وی در مردان

در اقایان، اچ پی وی می تواند ناحیه مقعدی تناسلی و نیز گلو را به شکل زگیل تناسلی، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان گلو درگیر کند. اچ پی وی، عفونتی بسیار شایع است. اما زگیل تناسلی شایع نبوده و سرطان های مرتبط با اچ پی وی نیز کمیاب هستند.

عفونت با اچ پی وی پر ریسک، فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان مرتبط با اچ پی وی قرار می دهد. اگرچه اطلاعاتی در مورد احتمال تبدیل عفونت به سرطان وجود ندارد ولی به نظر می رسد کم باشد.

 

واکسن اچ پی وی

 واکسن اچ پی وی در مقابل انواعی از پاپیلوما ویروس انسانی محافظت ایجاد می کند که باعث سرطان های متعدد، از جمله سرطان گردن رحم، مهبل، فرج، مقعد، سر و گردن و سرطان آلت تناسلی می شود.

واکسن اچ پی وی در برابر انواعی از اچ پی وی که باعث زگیل تناسلی در زنان و اقایان می شود نیز محافظت ایجاد می کند. و از اغلب موارد زگیل تناسلی پیشگیری می کند. واکسیناسیون پیش از آغاز فعالیت جنسی، بهترین روش برای پیشگیری از اچ پی وی است.

برای افراد فعال از نظر جنسی، واکسن همچنان می تواند مفید واقع شود. چرا که از ابتلا به عفونت های جدید اچ پی وی که تحت پوشش واکسن نیستند، پیشگیری خواهد کرد.

 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 2 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb