درمان اچ پی وی با کرایو

درمان اچ پی وی با کرایو

یکی از روش های درمان زگیل های تناسلی، درمان با روش کرایو می باشد که با نام های سرما درمانی، کرایوتراپی ، فریز کردن و انجماد نیز شنیده می شود. درمان زگیل تناسلی با روش کرایوبه این صورت است که پزشک مربوطه، نیتروژن مایع در دما196- درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل ها اعمال می کند. اگر زگیل ها زیاد باشد جلسات درمانی تا دو یا سه جلسه طول می کشد یا  از روش درمان زگیل تناسلی با لیزر کمک گرفته شود.

فریز زگیل تناسلی چیست؟

قدیم ترها از مواد سردکننده برای کرایوتراپی یا فریز زگیل تناسلی استفاده می شد. مواد سردکننده ای مانند مخلوط یخ و نمک با دمای ۲۰- ، یخ خشک با دمای ۸۰- و نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶- ، که نیتروژن مایع معمولا برای درمان زگیل تناسلی آقایان استفاده میشد.

 کرایوتراپی اینگونه است که زگیل های تناسلی با فریز شدن توسط مواد سردکننده که معمولا نیتروژن مایع است، از بین میروند. اگر زگیل ها بزرگ باشند، معمولا توسط یک تیغ کوچک از بین میروند، و نیتروژن مایع توسط یک سواپ کتان روی آن قرار داده میشود، یا میتواند در نواحی اطراف زگیل اسپری شود تا بافت آن فریز شود. این فرآیند میتواند کمی دردناک باشد.

بر اساس اندازه و سختی زگیل، درمان ممکن است ۱ تا ۴ جلسه طول بکشد. بین هر جلسه درمان، ۱ تا ۳ هفته زمان لازم است، که این کار با نظر پزشک انجام میشود. تقریبا ۸۵% ناحیه بعد از ۳ بار درمان پاک میشود.

در کرایوتراپی چه اتفاقی می افتد؟

 انتقال گرما در کرایوتراپی

کریوتراپی یعنی از بین بردن زگیل ها به وسیله ی فریز کردن، اما در واقع منتقل شدن گرما برای آسیب دیدن زگیل ها لازم است. نیتروژن مایعی که توسط پزشکان استفاده میشود، دمای پایینی حدود ۱۹۶- دارد. این به این معناست که هر چیزی در معرض این نیتروژن مایع قرار بگیرد باعث جوشیدن آن میشود.

 اول کار نیتروژن مایع را در تماس با زگیل قرار میدهند، گرمای بدن فرد به مایع منتقل میشود. این موضوع باعث جوشیدن سریع نیتروژن میشود. با فرستادن ممتد سرمای فریز کننده به بافت زگیل، جریان ممتدی به بافت زگیل منتقل میشود.

 مرگ سلولی زگیل تناسلی

در فرآیندمرگ سلولی زگیل تناسلی،زگیل بعد از تماس با نیتروژن مایع که دمای به شدت پایینی دارد، فریز میشوندآسیب اصلی در طی منجمد شدن اتفاق می افتد. نیتروژن مایع تا عمق زگیل نفوذ میکند، تا تمام بافت زگیل فریز شود.

تمام سلول ها، زمانی که فریز میشوند، وجود نیتروژن مایع باعث شکل گیری فرم کریستال میشود، در نهایت یکی از صدمات بزرگ به دیواره ی سلول ها وارد میشود. این آسیب در اثر خنک شدن بدتر هم میشوند. مرگ سلولی در طی فریز شدن و خنک شدن اتفاق می افتد.

آیا فریز زگیل محدودیت دارد؟

 درمان فریز کردن زگیل تناسلی برای درمان زگیل های کوچک که نزدیک به اندام جنسی خانم هاهستندو نزدیک به ریشه ی آلت تناسلی آقایان استفاده میشود، این روش برای استفاده در طی بارداری، هیچ محدودیتی ندارد.

کرایوتراپی برای افراد دیابتی و کسانی که کریوگلوبولینمیا دارند، باید با احتیاط استفاده شود. برای زگیل های واژنی کرایوپروب توصیه نمیشود. کرایوتراپی برای پوست های خشک و مرطوب مناسب تر و موثرتر است.

مدت زمان بهبودی زگیل تناسلی از ۱ تا ۳ هفته میباشد. 

مراقبت های بعد ازکرایوتراپی

  • هر ۱۲ ساعت بعد از کرایو از پماد التیام دهنده استفاده شود.
  • یک روز قبل از فریز کردن، موهای نواحی تناسلی را برای بهتر دیده شده زگیل ها با کرم های موبر از بین ببرید.
  • زمان کرایو تراپی بسته به تعداد زگیل می باشد، ولی به طور متوسط کمتر از ٥دقیقه طول می کشد.
  • بعد از کرایو سوزش و درد قابل تحمل کمی خواهید داشت.
  • استفاده از حمام و شستن با صابون بدون مانع است.
  • تا خوب شدن زخم ها هنگام مقاربت از کاندوم استفاده کنید.
  • یک هفته بعد از فریز کردن زگیل ها سیاه شده و خود به خود میریزند، از کندن آنها اجتناب کنید.
  • جهت جلوگیری از عود زگیل از تیغ جهت اصلاح استفاده نکنید.
  • بعد از یک هفته از شروع کرایو درمانی جهت بررسی درصد موفقیت باید جهت ویزیت به پزشک مراجعه نمایید.

    نکته اخر اینکه توجه به این نکته ضروری است که کرایو تراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی عفونت زمینه ای HPV را درمان نمی کند. در حال حاضر هیچ درمانی نمی تواند این کار را انجام دهد. زگیل ممکن است بهبود یابد و دوباره رشد کند. در موارد دیگر، بدن ممکن است با از بین بردن سلول‌های HPV باقیمانده پس از برداشتن زگیل، خود را از شر ویروس خلاص کند. 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 3.0 از 1 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb