واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟

در این مقاله از سایت اکسیر شهرک غرب قصد داریم به سوال واکسن گارداسیل چیست؟ پاسخ دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه شوید.

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل (Gardasil) دارویی تاثیرگذار برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی از رایجترین عفونت‌های ناحیه تناسلی است. اگر ویروس HPV درمان نشده بماند، ریسک ایجاد زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم یا مقعد بالا خواهد رفت. از این ‌رو محققین استفاده کردن از واکسن گارداسین را پیشنهاد می ‌کنند. آمپول گارداسیل جسم انسان را در مقابل بیماری ‌های جنسی که حتی کاندوم نمی تواند جلوی آن را بگیرد، محافظت می‌ کند. پاپیلوما ویروس انسانی در زمانهای خطرناک سبب ایجاد سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان سر و گردن یا سرطان نواحی تناسلی می‌ شود. گونه های دیگر این ویروس می ‌تواند منجر به زگیل های پوستی، زگیل تناسلی و زگیل تارهای صوتی شود.
تزریق درست واکسن گارداسیل (HPV) به جلوگیری از ایجاد شدن این گونه بیماری‌ها کمک می ‌کند. چون بیشتر اشخاص آلوده شده به ویروس HPV به ‌دلیل متوجه نشدن هیچگونه علامتی از بیماری خود اطلاع نخواهند داشت. سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا پیشنهاد می ‌کند دختران و پسران در مدرسه با دریافت این واکسن باید در مقابل ویروس ایمن گردند.

انواع مختلف واکسن گارداسیل چیست؟

تعداد زیادی از افراد فکر می‌کنند واکسن گارداسیل برای درمان شدن زگیل تناسلی تزریق می‌ شود. این واکسن اثری در روند درمان ندارد، اما قادر است از مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، گردن، مقعد و گلو پیشگیری کند. در زمان حال سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا (FDA) سه گونه واکسن HPV را تایید کرده است که عبارتند از:

* گارداسیل (Gardasil)

* گارداسیل 9 (Gardasil9)

* سرواریکس (Cervarix)

واکسن گارداسیل خارجی با نام گارداسیل 9 از جدیدترین واکسن بیماری‌های پاپیلومای ویروس انسانی است که قادر است جسم را در مقابل 9 تایپ ویروس مختلف HPV مانند 6،11،16،18،31،33،45،52،58 حفاظت کند. در میان این ویروس‌های نوع 16 و 18 بسیار خطرناک هستند و می توانند باعث سرطان دهانه رحم و واژن می‌ شوند. دو گونه ویروس 6 و 11 از ویروس‌های شایع HPV حساب می شوند که به شکل زگیل تناسلی بروز پیدا می‌ کنند.

لطفا از پست کرایو تراپی چیست و چرا انجام میشود دیدن کنید.

تزریق کردن واکسن Gardasil برای مردان

اگرچه در تعدادی از منابع استفاده این واکسن به خانم‌ ها پیشنهاد شده است، ولی مردان نیز باید بسته به صلاح پزشک متخصص در بازه سنی ۱ الی ۲۱ سال برای دریافت این واکسن اقدام کنند. واکسن گارداسیل بدن مردان را در مقابل پاپیلوما ویروس انسانی (HPV)، سرطان مقعد و آلت تناسلی محافظت می‌ کند. همینطور کسانی که با همجنس خود در ارتباطند باید قطعا از این واکسن استفاده کنند.

واکسن گارداسیل و اثر آن روی ناباروری

مطالعات در قبال وجود رابطه میان ناباروری بانوان و تزریق واکسن HPV در حال تحقیق است. ولی تا الان هیچگونه ریپورتی راجع به اینکه واکسن گارداسیل می ‌تواند سبب ناباروری در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ ها شود، موجود نیست. در هر حال متخصصین بر این باورند که بهتر است قبل از تزریق واکسن  HPV، آزمایشات و تست های لازم درباره سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

پیشنهاد می کنیم در کنار مطالعه این مقاله از پست پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی دیدن کنید.

ماندگاری اثر واکسن گارداسیل چگونه است؟

این واکسن ها دست کم به مدت زمان 14 سال در برابر عفونت های ویروس HPV،ضایعات پیش سرطانی و زگیل ها حفاظت می کنند. تحقیقات بسیاری در سرتاسر جهان برای بررسی حفاظت طولانی مدت این واکسن در مقابل ویروس در حال انجام است، ولی باور بر این است که باید چند دهه طول بکشد. هیچگونه علامتی برای اضطرار دوز تقویت کننده در این وقت وجود ندارد.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

هر دارویی با وجود دارا بودن ویژگی های مثبت خود، امکان دارد عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. واکسن گارداسیل نیز به همین شکل می باشد. به این دلیل، پزشکان توصیه می کنند که شخص سریع بعد از تزریق، محل را ترک نکند. تحت نظر و کنترل بودن مریض، نیم ساعت پس از تزریق می تواند کنترل این واکسن را بسیار ساده تر نماید. در موارد خاص، این واکسن می تواند با علائم زیر خود را نشان دهد:

* سردرد

* ورم، قرمزی یا درد در ناحیه تزریق

* ازدیاد دمای بدن و حس تب و لرز

* حالت تهوع

* سرگیجه و ضعف

* خارش و کهیر پوستی

نتیجه گیری از سوال واکسن گارداسیل چیست؟

نتیجه گیری از سوال واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل در جلوگیری از مبتلا شدن انسان ها به ویروس پاپیلومای انسانی نقش مهمی دارد. از این ‌رو پیشنهاد می‌شود دختران و پسران پیش از شروع کردن فعالیت و رابطه جنسی آن را دریافت کنند. از طرفی این واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده و می‌شود با اطمینان خاطر گفت عوارض آن خیلی ناچیز است و بعد از زمان کمی از بین می‌ رود.

لطفا پس از مطالعه این مقاله از پست کرایوسرجری یا فریز کردن زگیل تناسلی چیست؟ دیدن کنید.

 خوشحالیم که  ما را تا انتهای این مقاله از اکسیر شهرک غرب همراهی نمودید.


این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 2 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb