واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل

امروز در این مبحث از اکسیر شهرک غرب قصد داریم به بررسی واکسن گارداسیل بپردازیم.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل

 واکسن گارداسیل واکسنی است که جسم انسان را در برابر بیماری ‌های جنسی که حتی کاندوم مانع آن‌ها نیست، محافظت می کند. پاپیلوما ویروس انسانی یا ویروس HPV در مواقع پرخطر موجب سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان سر و گردن یا سرطان ناحیه تناسلی می ‌شود. نوع های دیگر این ویروس می ‌تواند منتهی به زگیل پوستی، زگیل تناسلی و زگیل تارهای صوتی شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله واکسن گارداسیل چیست؟ را مطالعه نمایید.

واکسن گارداسیل تا چه سنی برای تزریق مناسب است؟

سازمان غذا و دارو (FDA) از اکتبر سال ۲۰۱۸ مناسب ترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل از ۹ سال را برای آقایان و بانوان تا سن ۴۵ سال مشخص کرده است. همینطور باید دقت داشت که واکسیناسیون در رنج سنی ۲۷ تا ۴۵ سال، فواید کمتری به همراه دارد. در ذهن خود داشته باشید که برای تزریق واکسن گارداسیل، به کلینیکی معتبر و نزد متخصص مراجعه فرمائید. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری درباره این موضوع ارائه ‌شده و مواردی همچون وقت تزریق، انواع واکسن و برتری های استفاده از واکسن و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.

مقدار دوزهای لازم برای تزریق واکسن گارداسیل

نسبت به سن شخص، دوز تزریق واکسن می تواند متفاوت باشد. البته بهترین برای زمان تزریق واکسن اچ پی وی پیش از شروع نخستین مقاربت جنسی می باشد و به این دلیل در کشور ایالات متحده آمریکا و خیلی از کشورهای اروپایی از سن 9 تا 26 سالگی به شکل طرحواره روتین واکسیناسیون کشوری به کلیه افراد تزریق می شود.

‎محدودیت سنی بابت تزریق سنی برای این واکسن برداشته شده است. تا موقعی که این واکسن در سن بالاتر تزریق شود تاثیر این واکسن مقداری کمتر می شود. متخصصین بر این باورند که برای افراد زیر 18 سال،  واکسن گارداسیل را می توان در 2 یا 3 دوز تزریق کرد. برای کسانی که در دو دوز تزریق می شود، دوز دوم اکثرا 6 تا 12 ماه بعد از دوز اول تزریق می گردد. ولی برای کسانی که واکسن گارداسیل برای آنها در سه دوز تزریق می شود دوز دوم 2 ماه و دوز سوم 6 ماه بعد از دوز اول تزریق می شود. ولی افراد 18 ساله یا بالاتر به سه دوز واکسن گارداسیل نیاز دارند.

‎ولی به این نکته باید دقت کرد که این واکسن ها مواقعی موثرتراند که شخص واکسینه شده هیچوقت به عفونت ویروس HPV دچار نشده باشد. از جایی که عفونت اصولا در سالهای نخست فعالیت جنسی روی می دهد، در حالت ایده آل واکسن اچ پی وی باید پیش از اینکه شخص از نظر جنسی فعال شود، تزریق شود. با این حال این واکسن ها برای کسانی که از قبل دچار اچ پی وی یا ضایعه شدند تاثیر چندانی نخواهد داشت.

‎این واکسن باید در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد و در یخچال نگه داری شود. مقدار آن نیم سی سی است و غالبا در عضله دلتوئید بازو تزریق می گردد و مناسب تر است در دوران بارداری تزریق نشود.

 ماندگاری واکسن گاراسیل

 ماندگاری واکسن گاراسیل

این واکسن ها حداقل 14 سال در مقابل عفونت های ویروس HPV، ضایعات پیش سرطانی و زگیل ها حفاظت می کنند. تحقیقات بسیاری در سراسر جهان برای بررسی محافظت طولانی مدت واکسن گارداسیل در برابر ویروس در حال پژوهش است، ولی باور بر این می باشد که باید برای چندین دهه زمان ببرد. هیچگونه نشانه ای برای نیاز دوز تقویت کننده در این زمان نیست.

لطفا از پست کرایو تراپی چیست و چرا انجام میشود دیدن کنید.

 آیا واکسن گارداسیل بدون خطر می باشد؟

یک واکسن، فقط وقتی در فاز انسانی استفاده می شود که آزمایش های بالینی و علمی ( به نام کارآزمایی بالینی)، روی آن انجام می گیرد که این تست نشان دهنده ایمن و تاثیرگذار بودن واکسن می باشد و اینکه مزایای آن از مضراتش بیشتر است. واکسن گارداسیل در کل دنیا برای سال ها در کشورهای گوناگونی مثل کانادا، انگلستان، استرالیا، آمریکا و … مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از سازمان های مربوط در سرتاسر دنیا، مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده آمریکا، سازمان بهداشت جهانی WHO و EMA، تزریقات واکسن گارداسیل را برای سال های طولانی تحت نظر داشته اند و ایمنی این واکسن را تایید می کنند.

 دوزبندی واکسن گارداسیل به چه شکل است؟

واکسن گارداسیل یکی از گونه های شایع  واکسن‌های HPV می باشد. این واکسن قادر است از بیماری های پر خطری مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان ها از جمله سرطان رحم جلوگیری نماید. تزریق کردن واکسن گارداسیل برای کسانی که به ویروس HPV دچارند، تاثیری چندانی در درمان زگیل ندارد، ولی می ‌تواند از مبتلا شدن به گونه های دیگر ویروس پیشگیری کند.

برای افراد مابین سنین 9 تا 14 سال واکسن را می توان در 2 یا 3 دوز استفاده کرد. برای افراد 2 دوزه، دوز دوم 6 تا 12 ماه پس از دوز اول تزریق می گردد. اگر دوز دوم زیر 5 ماه از دوز اول تزریق شود، دوز سوم باید دست کم 4 ماه پس از دوز دوم به شخص تزریق گردد. برای افرادی 3 دوز تزریق می کنند، واکسن گارداسیل می بایست در ماه های صفر، 2 و 6 تزریق گردد. برای افراد مابین سنین 15 تا 45 سال، واکسن گارداسیل در 3 دوز در فاصله زمانی ماه های 0، 2 و 6 تزریق می گردد.

لطفا از پست 

بعد از تزریق واکسن گارداسیل

قبل از خارج شدن از ناحیه تزریق واکسن، 15 دقیقه منتظر بمانید. در صورت بروز علائم آلرژیک، علائم پس از چند دقیقه از واکسیناسیون پدیدار می شوند. در حالت احساس عوارض جانبی، به سرعت به فردی که واکسن را می زند را مطلع کنید. ولی مواردی که باید در خانه رعایت شود:

اگر در ناحیه تزریق دچار التهاب، درد یا ورم شدید، کمپرس سرد و مرطوب روی آن بگذارید و اگر نیاز بود برای تب یا ناراحتی از دارو استفاده نمائید.

توصیه می کنیم از صفحه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی دیدن کنید.

علائم و حالات بعد از تزریق واکسن گارداسیل

بعضی از علامت ها امکان دارد بعد از تزریق واکسن گارداسیل خود را نشان دهند، برای مثال قرمزی و التهاب در ناحیه تزریق. باقی مشکلات امکان دارد به شکل تصادفی اتفاق بیفتد و مرتبط به واکسن نباشد. واکسن های HPV بدون خطر می باشند. اکثر علامت ها یا واکنش ها خوش خیم اند و زمان زیادی ادامه دار نیستند.

اما در حالت رویت هر کدام از این علائم به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید:

* علامت های جدی و غیرمعمولی را تجربه کردید.

* علائم شما به جای بهتر شدن، بدتر شدند.

* نشانه های بیماری شما بالای از 48 ساعت طول کشیدند

نتیجه گیری

نتیجه گیری

 

در همین راستا شما می توانید برای تحت درمان این دسته از بیماری ها به کلینیک اکسیر شهرک غرب مراجعه نمایید تا پزشکان حاذق این مجموعه روش های درمانی را برایتان تجویز نمایند.

 



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 1 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb