آنچه باید درباره ویروس اچ پی وی (HPV) بدانید

آنچه باید درباره ویروس اچ پی وی (HPV) بدانید

ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از بیماری ها جنسی و مقاربتی جدی این روزها است. از واکسیناسیون تا تست‌ها، علائم و موارد دیگر، سوالات اصلی‌ ای که ممکن است درباره آن داشته باشید، در این مقاله از اکسیر شهرک غرب پاسخ داده شده داست.

 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟


ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، یک ویروس است که اصلی‌ترین راه انتقال آن از طریق تماس جنسی محافظت نشده، از جمله تماس پوست به پوست در ناحیه تناسلی است. این بسیار شایع است و بیشتر افراد فعال جنسی در طول زندگی‌شان نوعی از HPV را دریافت خواهند کرد، بدون توجه به جنسیت یا گرایش جنسی خود. HPV عامل اصلی سرطان سرویکس (رحم) می‌باشد.

چه کسانی در برابر HPV بیشترین خطر را دارند؟  HPV شایع‌ترین عفونت منتقل‌شونده جنسی (STI) در هر دو جنس، مرد و زن، می‌باشد. 

 

چگونه می‌توانم برای HPV آزمایش دهم؟


آزمایش HPV به عنوان بخشی از آزمایش‌های روتین اسکرینینگ سرویکس انجام می‌شود، که شامل وارد کردن یک اسپکولوم به واژن و گرفتن نمونه‌ای از سرویکس برای آزمایش سلول‌های غیرطبیعی یا زخم‌های پیش‌سرطانی است.

روش جدید آزمایش HPV می‌تواند با گرفتن نمونه‌های واژنی توسط خود بیمار به نام خودآزمایی انجام شود. اسپکولومی که برای جمع‌آوری نمونه استفاده می‌شود، شبیه به برس ریمل کوچک یا اسواب تست کووید است که سپس به یک آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل ارسال می‌شود.

این رویکرد ایمن و آسانی است که به افرادی که در غیر اینصورت در اسکرینینگ‌های مبتنی بر پزشک شرکت نمی‌کنند یا به تست‌های اسکرینینگ دسترسی ندارند، دسترسی می‌دهد.

 

 

علائم HPV چیستند؟


عفونت HPV اغلب بدون علائم است، بنابراین ممکن است ندانید که آن را دارید. به طور کلی، این چیزی نیست که بیش از حد نگران آن باشید، زیرا بیشتر عفونت‌های HPV می‌توانند توسط سیستم ایمنی بدن پاک شوند.

بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که به نوع‌های با خطر پایین و خطر بالا تقسیم می‌شوند. HPV با خطر پایین می‌تواند عامل ایجاد زگیل‌های ناحیه تناسلی باشد. HPV با خطر بالا با زخم‌های پیش‌سرطانی سرویکس، سرطان سرویکس و سرطان‌های شرج، کرات، واژن، آلت تناسلی مرد، و خوراک (قسمت حلقی مستقیماً پشت دهان) مرتبط است.

 

چگونه می‌توانم خود را از ابتلا به HPV محافظت کنم؟


اگرچه ابتدا دختران تنها افرادی بودند که واکسیناسیون HPV را به منظور جلوگیری از سرطان سرویکس دریافت می‌کردند، اکنون پسران نیز به برنامه‌های واکسیناسیون جهانی اضافه شده‌اند تا خطر شخصی خود از سرطان‌های مرتبط با HPV را محدود کنند و همچنین انتقال آن به شریکان جنسی خود را کاهش دهند.

شش نوع مختلف از واکسن HPV وجود دارد، هر یک از آن‌ها در برابر خطر بالایی از انواع HPV محافظت می‌کنند (به عبارت دیگر، نوعی از HPV که با وضعیت‌های بهداشتی مرتبط است): تمامی شش نوع واکسن HPV در برابر HPV 16 و HPV 18 محافظت می‌کنند. گارداسیل و سروریکس در برابر دو نوع HPV با خطر بالا (16 و 18) که بیشترین ارتباط با سرطان سرویکس دارند، محافظت می‌کنند. از سوی دیگر، گارداسیل 9 در برابر نه نوع HPV با خطر بالا، از جمله 6 و 11 که معروف به ایجاد زگیل‌های ناحیه تناسلی هستند، محافظت می‌کند.

آیا واکسن اچ پی وی ایمن است؟  بله. واکسن HPV با عوارض جانبی مضر یا مشکلات ارتباطی با تولید مثل مرتبط نشده‌است و هر نوع واکسن HPV به طور دقیق آزمایش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌است.

 آیا واکسیناسیون وجود برای اچ پی وی موثر هستند؟ پاسخ را در مقاله ای دیگر درباره واکسن اچ پی وی از اکسیر شهرک غرب بخوانید.

 

چه توصیه ها و درمانی درباره ویروس اچ پی وی وجود دارد؟

 

در حال حاضر درمانی برای HPV وجود ندارد. فدراسیون جهانی بهداشت جنسی و باروری (IPPF) توصیه می‌کند که همه جوانان در سنین 9 تا 14 سال - بدون توجه به جنسیت خود - واکسیناسیون HPV را دریافت کنند، زیرا هر کسی می‌تواند HPV را حمل یا انتقال دهد. افزایش استفاده از کاندوم نیز می‌تواند به کاهش خطر انتقال HPV - و همچنین انتقال سایر عفونت‌های منتقل‌شونده جنسی و HIV - کمک کند.

زنان، دختران و جمعیت‌های متأثر دیگری که با HIV زندگی می‌کنند باید آگاه باشند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به HPV قرار دارند. زنان و دخترانی که با HIV زندگی می‌کنند نیز خطر ابتلا به زخم‌های سرویکس را در سنین جوان‌تر دارند. برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، مانند کسانی که HIV خود را به‌طور نامناسب مدیریت می‌کنند، خطرها بسیار بیشتر است. سرطان سرویکس شایع‌ترین نوع سرطان در افرادی است که دارای سرویکس هستند و همچنین با HIV زندگی می‌کنند. بنابراین، برای افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، اگر وضعیت‌شان اجازه دهد، واکسیناسیون در برابر HPV ضروری است و طی زندگی خود باید به اسکرینینگ‌های منظم شرکت کنند.

 

منبع: IPPF فدراسیون جهانی بهداشت جنسی و باروری



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز 5.0 از 1 رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb