درمان اچ پی وی

اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی، باعث ایجاد شدن زگیل تناسلی و همینطور سرطان دهانه رحم می باشد. این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی یا تماس جنسی پوست به پوست از فردی که ویروس را دارد، منتقل بشود. حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که ایا درمان اچ پی وی امکان پذیر می باشد؟ در این مقاله به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

 

 

ویروس اچ پی وی چیست و منشا زگیل تناسلی از کجا می باشد؟

بیماری اچ پی وی مثل تبخال تناسلی جز آن گروه از بیماری‌ های مقاربتی است که توسط عفونت‌ های ویروسی به اشخاص منتقل می ‌شود. نام ویروسی که بیماری تبخال تناسلی را ایجاد می ‌کند، با نام هرپس سیمپلکس شناخته می‌شود که 2 گونه متفاوت دارد و مانند ویروس تب ‌خال صورت می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که بیماری اچ پی وی با تبخال تناسلی (HSV) فرق دارد. برای آشنایی با بیماری تبخال تناسلی، می‌ توانید دیگر مقاله های موجود در این زمینه را در سایت اکسیر شهرک غرب مطالعه کنید.

اصولا در این بیماری، زخم‌ها و جوش های ریزی در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان دیده می ‌شود. بیماری اچ پی وی توسط عفونت ویروس اچ پی وی  یا ویروس پاپیلوما انسانی ایجاد می ‌شود. بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها  این بیماری  یکی از همه گیر ‌ترین نوع عفونت ویروسی مقاربتی محسوب می ‌شود؛ تا جایی که حدود ۱۳ درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا شدند.

 

پس از ابتلا به بیماری اچ پی وی و زگیل تناسلی چه اقداماتی را باید انجام داد؟ 

در اول باید نگرانی های تنش زا را از خودتان دور کنید و با آرامش به سوی درمان حرکت کنید، درمان این بیماری را نباید پشت گوش انداخت و در اولین فرصت ممکن باید اقدام به درمان  کرد، یادتان باشد به هیچ عنوان نباید به ضایعات دست زد. تیغ زدن، بریدن، دستکاری کردن و حتی روشهای درمانی حرارتی باعث  افزایش تعداد ضایعات در سطح پوست می شوند. همچنین در اولین اقدام باید زگیل های ناحیه تناسلی را درمان کنید چرا که زگیل های فعال باعث انتقال بیشتر و راحت تر بیماری می شوند.

 

واکسن گارداسیل راهی برای جلوگیری از اچ پی وی

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی بهتر است در نوجوانی یا جوانی تمام دوز های واکسن گارداسیل یا همان اچ پی وی را تزریق کنید. این واکسن مورد تاییدیه FDA برای استفاده زنان در سنین بین 9 تا 45 سال است. این واکسن ایمنی علیه 9 نوع از HPV شامل 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 را ایجاد می کند.

 

 

آیا بیماری اچ پی وی درمانی دارد و برای درمان اچ پی وی چه باید کرد؟

راه‌ های درمان ویروس اچ پی وی مرتبط با مشکلاتی است که ممکن است این ویروس برای هر شخص ایجاد بکند. پس نمی ‌توان از  1 یا چند متد مشخص به عنوان روش های درمان اچ پی وی نام برد. درمان ويروس اچ پی وی هنگامی اهمیت پیدا می کند که مشکلاتی از قبیل ظاهر شدن زگیل تناسلی مربوط به اچ ‌پی ‌وی کم خطر که معمولا باعث سرطان نمی‌شوند تا موارد پر خطری که باعث سرطان می ‌شوند، برای هر شخص اتفاق می‌افتد. شما ممکن است ویروس اچ پی وی داشته باشید اما به درمان خاصی نیاز نداشته باشید. ولی به خاطر داشته باشید که تشخیص آن به عهده پزشک متخصص شما است. چرا که گاهی اچ پی وی در موارد پر خطر باعث ایجاد تغییراتی در سلول ‌ها و ایجاد سلول‌ های سرطانی در فرد می ‌‌شود. هرچند در موقعیت های جدی ‌‌تر نیز، درمان اچ پی وی پر ‌ریسک برای افرادی انجام می ‌شود که ویروس اچ ‌پی ‌وی در بدن آن ‌ها مدت‌ های طولانی باقی مانده و در نهایت باعث ایجاد سلول‌ های سرطانی شده است. پس هر چند روش خاصی از درمان برای اچ پی وی وجود ندارد با این وجود علم پزشکی از متد‌ های مختلفی برای مبارزه با این ویروس استفاده می ‌کند.

نکته: در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن وجود ندارد، و راهکار درمانی شامل حذف زگیل و ضایعات از روی پوست است.

داروهای مناسب برای درمان اچ پی وی :

داروها برای از بین بردن زگیل معمولا بر روی ضایعه پوستی و زخم ها استفاده می شوند. مثال های ان عبارت اند از:

 

اسید سالیسیلیک:

درمان های بدون نسخه که حاوی اسید سالیسیلیک هستند با از بین بردن لایه های زگیل هر چند وقت یکبار کار می کنند. برای استفاده در زگیل های معمولی ، اسید سالیسیلیک می تواند باعث تحریک پوست شود و برای صورت شما استفاده نمی شود.

 

ایمیکویمود:

این کرم باعث می شود توانایی سیستم ایمنی بدن شما را در مبارزه با  اچ پی وی افزایش دهد. عوارض جانبی شایع شامل قرمزی و تورم کمی در موضع استفاده است.

 

پودوفیلوکس:

پودوفیلوکس با تخریب بافت زگیل تناسلی کار می کند. در صورت استفاده از پودوفیلوکس ممکن است باعث سوزش و خارش کمی شود.

 

اسید تری کلرواستیک:

این متد درمانی شیمیایی باعث سوختگی زگیل کف دست ، کف و اندام تناسلی می شود. ممکن است باعث تحریک موضعی نیز شود.

 

روش های درمانی با جراحی و سایر متد ها

اگر درمان اچ پی وی با دارو برای شما موثر نباشد، پزشک شما ممکن است زگیل را با یکی از این روش ها پیشنهاد بکند:

 

سرما درمانی

سوختن با جریان الکتریکی

عمل جراحی جهت برداشتن

جراحی لیزری

 

آیا ویروس اچ پی وی باعث سرطان می‌­ شود؟

ویروس اچ پی وی می ‌­تواند با ایجاد تغییر هایی در سلول ­‌ها باعث ایجاد سرطان بشود. ویروس اچ پی وی می ­‌تواند باعث ایجاد انواع سرطان ­‌ها در ناحیه تناسلی و گلو شود که سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان­‌ هایی است که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می ­‌شود. سرطان آلت و مقعد، سرطان دهان، حلق و گلو از نمونه های دیگر سرطان­‌ های ایجاد شده با ویروس اچ پی وی هستند که ممکن است خطرناک باشد. باید گفت که در حال حاضر هیچ متدی وجود ندارد تا بتوان تشخیص داد که شخص چه زمانی به اچ پی وی مبتلا شده است. همینطور نمی ­‌توان به طور قطعی گفت کسی که به ویروس اچ پی وی آلوده شده است، در آینده به سرطان مبتلا خواهد شد یا خیر.

 

در نهایت نتیجه می گیریم که پزشک نمی تواند به طور مستقیم ویروس اچ پی وی را در خانم ها و اقایان درمان کند، ولی می تواند علائم فرد را از طریق متد هایی مانند جراحی، کرایوتراپی یا کرم و محلول ها درمان کند. توصیه می شود که همه کودکان 11 تا 12 سال یا بیشتر واکسن اچ پی وی خود را تزریق بکنند تا از این عفونت جلوگیری شود.



این پست از نظر شما چطوری بوده؟

روی ستاره ها برای امتیازدهی کلیک کنید

(میانگین امتیاز از رای)


021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb