درمان خط اخم و چروک پیشانی با تزریق بوتاکس

درمان خط اخم و چروک پیشانی با تزریق بوتاکس

درمان خط اخم و چروک پیشانی  با تزریق بوتاکس

اولین گزارشات استفاده درمان خط اخم و چروک پیشانی با تزریق بوتاکس ، در اوایل دهه ۱۹۹۰ منتشر شد. تجربه ما در مورد تزریق ژل و بوتاکس در سال ۱۹۸۲ آغاز شد و در سال ۱۹۸۷ اعلام نمودیم .

تزریق ژل و بوتاکس در یک سوم بالایی صورت، تأثیر سودمند در درمان خط اخم و چروک پیشانی در حالت صورت ایجاد کرده است و بدیهی ترین پاسخ زیبایی به این عامل بود. سایر بخش های چهره، اکنون به صورت تزریق ژل و بوتاکس  درمان می شوند؛ اما یک سوم بالایی صورت، شایع ترین بخش تحت درمان باقی می ماند. علاوه بر این، دانش ما از تأثیر بوتـــــاکس در این بخش، روز به روز افزایش می یابد و این امر بر تکنیک تزریق ژل و بوتاکس  ، تأثیر گذاشته تا تغییر چهره مطلوب را افزایش داده و پیچیدگی ها را کاهش دهد.


سهولت و بی خطر بودن درمان  بوتـــــاکس BTX - A جزو مهم ترین ویژگی ها است ، اما  بوتـــــاکس BTX - A با این وجود نوروتوکسین قدرتمندی است. استفاده موفق آن در کاربردهای زیبایی از طریق دانش عضله شناسی صورت و فعالیت این توکسین و درک اندکی از تکنیک کامل تزریق ژل و بوتاکس  حاصل می شود. در این فصل مروری بر استفاده زیبایی بوتـــــاکس  BTX - A در یک سوم بالایی چهره شامل موارد زیر خواهیم داشت: بررسی پیش از عمل، تکنیکهای تزریق، مراقبت پس از عمل، بهینه سازی نتیجه، و کاهش عوارض بیماران خواهیم پرداخت


چه افردای میتواند بوتاکس کنند ؟!

 

تزریق ژل و بوتاکس در افرادی مؤثر است که در صورت خود علامتهایی را که به دلیل کشیدگی ماهیچه زیرین به وجود آمده ، نداشته باشند. افرادی با خطوط اخم عمیق ، لكه های شدید در صورت ،و  چین و چروک ها و بافت پوستی ایراد دار داشته باشند  ممکن است پاسخ رضایت بخشی از تزریق ژل و بوتاکس به تنهایی حاصل ننمایند؛  در چنین بیمارانی ممکن است پس از درمان، پیری و خستگی در چهره نمایان شود.

درمان خط اخم و چروک پیشانی طبیعی با تزریق بوتاکس
فرد مورد درمان بوتاکس باید چه مطالبی را بداند ؟

 

موفقیت درمان فرد مورد متقاضی  تزریق ژل و بوتاکس  به مقدار زیادی به همکاری فرد بیمار با پزشک معالج دارد لــــذا پزشک باید به دقت این فرایند، دوره و مدت عوارض بالینی را شرح
داده و اعلام کند که ممکن است ۳-۶ ماه پس از  تزریق ژل و بوتاکس ، لازم باشد درمان تکرار شود و تأثیر معکوسی به همراه داشته باشد. بیمار باید اطلاع داشته باشد که چه انتظاری از درمان باید داشته باشد و هر نوع نگرانی و خطر را در مورد این روند بداند.
خطوط و چروک ها علل مختلفی دارند. در بیماران مسن تر اغلب به دلیل از دست دادن انعطاف پذیری پوست به علت کهولت سن هستند که ممکن است توسط قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، و سایر عوامل تسریع شوند. اما در بیماران کم سن تر، فعالیت بیش از حد ماهیچه های صورت باعث به وجود آمدن خطوط قابل توجهی می شوند که در نتیجه چهره، پیر و خسته به نظر می رسد.


تزریق بوتاکس BTX - A روش بسیار موثری برای درمان این خطوط صورت ایجاد می کند که این امر توسط نشان دادن فعالیت ماهیچه زیرین مسئول شکل گیری آنها انجام می شود. تزریق بوتاکس BTX - A موجب  استراحت دادن به عضلات مسئول ایجاد خطوط میشود که در نیجه آن سبب رفع چین و چروک، بدون نیاز به دخالت جراحی میشود .

درمان  چروک پیشانی با تزریق بوتاکس
تکنیک کلی تزریق ژل و بوتاکس

درمان موفق تزریق بوتاکس BTX - A به شناخت خصوصیات فردی بیمار بستگی دارد و این موارد توسط عکس برداری منطقه مورد نظر هم در زمان استراحت عضله و هم در زمان حداکثر انقباض آن انجام می شود. شرح دقیق حرکت طبیعی ماهیچه و چین و چروک های صورت مرتبط با آن می تواند با تزریق در این منطقه در زمانی که بیمار صاف نشسته است به دست آید. از بیمار بخواهید تا حرکات مختلفی در صورت  مانند: لبخند و اخم کامل را انجام دهد 

پوست را برای شناخت خطوطی که مشکلات فراوان حرکت کنترل نشده ماهیچه دارند، به وسیله مداد خط چشم نرم علامت گذاری نمایید. این روش تکنیکی با ارزش است و مخصوصا برای متخصصینی که تجربه کمتری در مورد   تزریق بوتاکس BTX - Aدارند مفید است.


دوز مطلوب تزریق بوتاکس BTX - A در سرنگ کشیده می شود. برای این منظور، از سوزن بکتون دیکینسون آلترا فاین۲ که سرنگ انسولین ۳٪ میلی لیتری است استفاده می کنیم. این سرنگ، یک مقیاس ۳۰ درجه ای دارد و سوزن آن با سیلیکون پوشیده شده که در مقایسه با سرنگ هایی که سوزن تویی دارند، هم درد و هم هدر رفتن دارو در تزریق بوتاکس BTX - A را کاهش می دهد. این سوزن تقریبا برای ۶ تزریق زیر جلدی تیز باقی می ماند، پس از آن باید دور انداخته شود. پزشک پیش از کشیدن محلول در سرنگ، به دقت درپوش لاستیکی را از روی آمپول، با استفاده از دربازکن بطری بر می دارد. این امر مانع از آن می شود که سوزن با فرو رفتن در درپوش پلاستیکی کند شود. آمپول باید در یخچال نگهداری شود.  تشکیل محلول با سالين، القای آرام با سوزن مدرج ۳۰ میلی لیتری و تزریق حجم اندکی از محلول نسبتا غلیظ به کاهش درد تزریق کمک خواهد کرد. فرایند استاندارد باید در مورد استریل کردن و آماده سازی پوست قبل از تزریق بوتاکس BTX - A انجام شود.

 

درمان خط اخم با تزریق بوتاکس

 


بی حسی موضعی تزریق لزومی نداشته و توصیه نمی شود. ممکن است برخی از بیماران بخواهند که درد مربوط به تزریق جلدی را کاهش دهند. در صورتی که استفاده مقدار کمی یخ بی فایده باشد، می توان از بی حس کننده موضعی مانند LMIX۴، بتاکائین، یا EMILA استفاده کرد تا با ایجاد بی حسی سطحی درد را کاهش داد. در صورتی که بی حس کننده استفاده می شود این کار باید حداقل ۳۰ دقیقه پیش از بوتاکس BTX - A  صورت گیرد. اگر برای استریل کردن محل تزریق از الكل استفاده می شود، باید به دلیل تغییرپذیری توکسین، پزشک اجازه دهد که الكل كاملا خشک شود .

تکنیک تزریق بوتاکس BTX - A  شرایط خاصی دارد که در بخش های فردی درمان در ذیل شرح داده می شوند. قابل توجه است که توکسین در صورتی عمل می کند که به صورت درون ماهیچه ای تزریق شود. تزریقاتی که بسیار سطحی هستند، مانند مواردی که توکسین به صورت درون پوستی القا می شود، نتایج رضایت بخش کمتری دارند. حال آنکه ما عمدا این تزریق را به صورت درون پوستی، یا در مواردی، تنها زیر پوستی انجام میدهیم. مثلا برای کاهش كبودشدگی در رگهای خون پری اوربیتال، به عنوان نمونه ممکن است به دنبال تزریق درون پوستی بوتاکس A  عوارض قابل توجهی به وجود آید، اما این امر نتیجه انتشار توکسین به بافت های ماهیچه است و از عوارض حاصل از تزریق درون ماهیچهای توکسین نخواهد کاست. محل های تزریق، با هدف ماهیچه مسئول ایجاد کننده حالت چهره، انتخاب می شوند و بجای آن که در محل دقیق ماهیچه منقبض شونده پوستی قرار داشته باشند در میان توده ای از ماهیچه های هدف قرار دارند. در زمان تزریق به ماهیچه های بلند صورت، تزریق مستقیم توکسین به شکم ماهیچه موثرترین روش است. انتشار از طریق بدنه ماهیچه، اغلب باعث تضعیف مطلوب ماهیچه می شود، اما ممکن است چند محل تزریق لازم باشد. ما دریافته ایم که داشتن حجم محلول استفاده شده برای تشکیل مجدد محصول، روشی مؤثر برای کاهش حجم تزریق شده بجای دوز دو برابر ایجاد می کند، و این تکنیک، مختص به درمان مردان است. ما از دوز اولیه حدود ۶۰ و ۳۰ واحد بترتیب برای مردان و زنان استفاده می کنیم که با ۱ واحد ۰۱ / ۰ میلی لیتر رقیق می شود. در صورتی که این دورها نتیجه مطلوبی نداشته باشند، به ترتیب در مردان و زنان تا ۸۰ و ۴۰ واحد افزایش می یابد.

 

مراحل تزریق بوتاکس 

بیمار باید روی صندلی نشسته باشد، چانه وی پایین بوده و سرش تا حدی پایین تر از سر متخصص قرار داشته باشد. سوزن درست بالای ابرو و مستقیما بالای کارتكل در کانتوس (گوشه چشم) درونی وارد می شود. بدون توجه به موقعیت ابرو، همواره محل تزریق بالای نوک سوپر اوربیتال استخوانی است. رگهای سوپر اترو کلر بلافاصله میان محل تزریق قرار دارند و برای برخی از بیماران ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد، اگر چه این امر به ندرت اتفاق می افتد. بنابراین انتخاب محلی که فشار زمان تزریق را می توان بدون خطر اعمال کرد، حائز اهمیت است.

 

پس از تزریق ۴-۶ واحد، سوزن به آرامی بیرون کشیده می شود و تعین موقعیت جدید، حداقل یک سانتیمتر بالای محل تزریق قبلی در ماهیچه گرد چشم قرار دارد. 
۵ - ۴ واحد توکسین اضافی در این محل تزریق می شود. این روند در محل مخالف ابرو تکرار می شود، تا تزریق کند که تعادل تزریق حفظ شده است. ۵-۱۰ واحد بعدی به پروسروس در خط میانی در نقطه ای زیر خط اتصال به ابروها و بالای نقطه اتصال X شکلی تزریق می شوند که با اتصال ابروهای میانی به کانتوس داخلی ایجاد می شود. در بیمارانی که ابروهای افقي دارند، ۴-۵ واحد اضافی را در ۱ سانتیمتر بالاتر از دیواره سوپرا اوربیتال تزریق می کنیم.


به بیماران توصیه می شود به مدت ۲-۳ ساعت پس از تزریق به حالت عمودی باقی بمانند. در طول این مدت، از بیمار خواسته می شود حتی الامكان اخم کند و از فشار دادن یا دستکاری محل درمان اجتناب نماید.


در طول این دوره، در حالی که توکسین محدود شده است، از بیماران خواسته می شود که تا بخش های تست شده یا تغییر داده شده را فشرده نکنند. بررسی های بعدی می بایست در مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از تزریق بوتاکس BTX - A  اولیه انجام گیرد. در این مرحله، در صورت نیاز ترمیم انجام خواهند گرفت. در بیمارانی که دچار شیارهای عمیق روی صورت هستند، تزریق فیلر را می توان مد نظر قرار داد. اگرچه در مورد شیارهای عمیق تر، تزریق همزمان پرکننده ها از لایه زیرین پوستی حفاظت می کند و امکان ارتقاء سريع منافع زیباشناختی می رود. درمان بوتاکس A پیوسته در بازه های ۳ تا ۴ ماه در مدت ۱ سال باعث ضعف عضلات و ایجاد اثرات ماندگار و عمیق روی بیماران با چین و چروک های عمیق تر می شود. در اکثریت بیماران، منافع بالینی درمان بوتاکس A برای چین و چروک های از ۳ تا ۴ ماه شروع می شود، اگرچه در مورد بعضی اثرات بالینی، مدت ۶ تا ۸ ماه نیز می تواند مد نظر قرار گیرد.

 

درمان بوتاکس
بوتاکس خطوط افقی پیشانی

 


 تزریق بوتاکس BTX - A  در رفع خطوط افقی پیشانی مؤثر است، و اثرات آن ۴ تا ۶ ماه باقی می ماند. با این حال، درمان خطوط افقی پیشانی نیازمند احتیاط زیادی است. تضعیف بیش از حد عضلات پیشین می تواند منجر به از میان رفتن عملکرد عضلات پایین آورنده با پایین آمدن ابروها و ایجاد حالتی عصبانی و ناراحت در چهره فرد شود. روش محتاطانه تر در تزریق به پیشانی این اطمینان را ایجاد می کند که کارکردهای عضلات داخلی حفظ شود. محل های تزریق می بایست کاملا بالای ابروها باشد تا از افتادگی ابروها جلوگیری شود. بیمارانی که دارای ابروی باریک هستند می بایست تزریقات کمتری دریافت کنند. همچنین از دوزهای پایین تر برای آنها استفاده شود.

 

در مجموع، ۱۰ واحد از بوتاکس BTX - A   در برآمدگی پیشانی و فرورفتگی میان ابرویی برای مدت ۲ ماه باقی می ماند. تزریقات ۲۰ تا ۴۰ واحد باعث بالا رفتن ابروها شده و به همراه آن بالا رفتن ابروها در بخش مرکزی و میانی در ۱۲ هفته به اوج خود می رسد اما در بعد از ۱۶ هفته هم به خوبی قابل مشاهده است. اوج اثر معمولا در عضلات اسکلتی در ۴ هفته ایجاد می شود، و این مشاهدات تأیید کننده آزمایش اولیه ما در مورد بروز حداکثر اثر در هفته ۱۲ است. باور ما بر این است که بالا آمدن قوس تحت اثر غیرفعال سازی عضلات پیشانی و تحت اثر قدرت انقباضی
عضلات ایجاد شده است. به بیان دیگر، بالا آمدن ابروها به دلیل افزایش در وزن بخش های درمان نشده عضلات است، که خود نتیجه کاهش در شدت بخش های درمان شده عضلات پیشانی است.
تزریقات بوتاکس BTX - A  ابزاری غیر جراحی برای رسیدن به تقارن بیشتر در ابروهاست. در حالت کلی، هدف از درمان، بالا بردن ابروی پایین تر به سطح ابروی بالاتر است. این امر را می توان با کاهش فعالیت عضله پائین آورنده و افزایش بالا آمدگی بخشها در عضلات فرونتال انجام داد. با این حال، در بعضی موارد ممکن است بخشی از ابرو به شدت بالا بیاید که بهتر است آن بخش ها به صورت همزمان پایین آورده شوند.

 

تزریق ژل و بوتاکس

 


سایر محققین، تکنیکی را شرح داده اند که در آن در بخش گلابا و در جایی که تزریق به صورت عمیق در عضله کورگیتوركانتوس داخلی انجام می گیرد، اثر بر عضلات پائین آورنده مشهود بوده و سبب بالا آمدگی بیشتری می شود، در حالی که تزریق سطحی بیشتر بوتاکس BTX - A  می تواند اثرات بیشتری روی بخش میانی تحتانی عضلات فرونتال داشته باشد و در نتیجه باعث بالا آمدگی کمتر در وسط ابرو شود. همچنین دو مسئله در مورد این تکنیک نیاز به بررسی بیشتر دارد. ابتدا این که: بوتاکس به شدت منتشر می شود و تفاوتی در بخش های مختلف تزریق به میزان چند میلیمتر می تواند اثرات قابل توجهی را باعث شود. دومین نکته این که: همانطور که در بالا نشان داده شد، باور ما بر این است که بوتاکس زیر قسمت بر آمده ابرو باعث افزایش بالا آمدگی در بخش های درمان نشده می شود. بنابراین، می توان استدلال کرد که تکنیکهای فوق می تواند اثرات کاملاً عکس داشته باشند. تا به اینجا، شواهد کافی برای هیچ یک از دو دیدگاه وجود ندارد.
ارزیابی افراد در حالت استراحت و هنگام حرکات دینامیک، بعد و قبل از درمان حائز اهمیت بالایی است؛ و ثبت الگوهای تزریق و دوزها به هنگام  بوتاکس BTX - A رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار مهم است. تقارن ابروها در تمامی افراد حائز اهمیت است و می تواند به نسبت غیر قابل تشخیص باشد. با این حال، درجات کمتر تقارن بعد از عمل بالا آوردن ابرو می تواند مشکلات زیادی برای بیمار و پزشک ایجاد کند. خوشبختانه بوتاکس A راه حلی ساده برای اصلاح در بیماران بعد از عمل جراحی ایجاد می کند.


چین و چروک های اطراف چشم

 


بوتاکس A می تواند به شکل قابل توجهی ظاهر چین و چروک های اطراف چشم را با تضعیف کردن عضلات اربیکولاریس اکولی رفع کند. این درمان حتی در بیمارانی که دچار پوست های آسیب دیده از نور خورشید هستند مؤثر است. معمولا، دو تا سه نقطه تزریق در موازات با حلقه جانبی مورد استفاده قرار می گیرد و دوزهای برابر توکسین در هر بخش تزریق می شود. گزارشات در مورد دوز بهینه در مناطق حاشیه ای چشم بسیار متفاوت است. مطالعه ای که اخیرا برای مشخص کردن دوز مناسب انجام گرفته است به این نتیجه رسیده که هیچ تفاوت قابل توجهی در اثربخشی بین ۶ واحد در محل تزریق و ۱۸ واحد در محل تزریق وجود ندارد. سایر گزارشات مجموع دوز ۵ تا ۱۵ دوز برای هر چشم را در دو تا سه محل تزریق پیشنهاد کرده اند. ما ۱۵-۱۲ واحد در هر سمت را که در دو تا چهار محل تزریق تقسیم شده بودند انتخاب کردیم. برای حداقل تورم اطراف چشم، پیشنهاد می شود که تا حد امکان از تزریقات کمتر و سطحی تربوتاکس A   استفاده شود.

درمان چروک های دور چشم با تزریق بوتاکس

021-88361343
09120438945
exir_shahrak_gharb